Common sense:
Αφού οι λαοί της Ευρώπης είναι τυπικά υπεύθυνοι για τα πεπραγμένα των κυβερνήσεών τους, δε μπορούν να υπάρχουν πραγματικά αθώα θύματα μεταξύ τους. Μόνο τα παιδιά[+] και οι τρελοί[*] είναι αθώοι. Είμαστε όλοι συνένοχοι και "το ίδιο θα έλεγα αν ήμουν κι εγώ" στο τρένο που έσκασε η βόμβα.
Reason:
Κατ' αρχάς η λογική "αφού εγώ δίνω πρόθυμα τη ζωή μου γιατί να μην τη δώσει και ο Χ περαστικός", είναι η λογική του καμικάζι και η λογική "όλοι είναι ένοχοι" είναι η λογική του Χίτλερ, αλλά αυτό δε θα μας απασχολήσει, όπως δε θα μας απασχολήσει η βλακώδης αναγωγή στο επίπεδο των ατόμων χαρακτηριστικών που εμφανίζονται στο επίπεδο των διακρατικών σχέσεων, more or less το ίδιο ηλίθια με το να ψάχνεις για το χαρακτηριστικό του προλόγου ή για τα συναισθήματα του ήρωα σε ένα γράμμα μιας λέξης ενός μυθιστορήματος. Δε θα μας απασχολήσουν τα λογικά σφάλματα που μπορεί να βρει κανείς σε αυτό το κλαψομούνικο φλυνάφημα, διότι παίζεις κατά δήλωσή σου συναισθηματικά (o γενικός "εσύ", όχι ο συγκεκριμένος εσύ) και σε αυτό το επίπεδο είναι που ξεσκεπάζεσαι.
Διότι δε μπορεί βέβαια να μην παρατηρήσει κάποιος ότι τελικά δεν ήσουν στο τρένο που έσκασε η βόμβα. Δεν ήσουν καν στα 10 χιλιόμετρα. Ούτε στα 100. Ήσουν περίπου στα 7000 χιλιόμετρα απόσταση, οπότε δεν έπαθες τίποτα. Και οι πιθανότητες να πάθεις είναι (δοθέντος του ιστορικού της τρομοκρατίας από το 2001 και μετά) της τάξης του 0.00001%, μία τάξη μεγέθους μικρότερες από τις πιθανότητες να σε χτυπήσουν δύο κεραυνοί. Οπότε μου φαίνεται λίγο τζάμπα μαγκιά αυτή η όψιμη αυτοκριτική και αυτοθυσία: αυτοθυσία με ξένα πτώματα και εκ του ασφαλούς. Αλλιώς, αν όντως τις πιστεύεις αυτές τις μαλακίες, τράβα λούσου με βενζίνη και πυρπολήσου μπροστά στη Βουλή ενάντια στην αδικία στον κόσμο ρε παπάρι του κερατά.
Όχι;
Το φαντάστηκα...
[+] ΧΑ.-
[*] ΧΑ ΧΑ.-
update: "φάγαμε κανένα μήλο;" και "όποιος δεν είναι δούλος, σκοτώνει όποιον δούλο βρει μπροστά του"
μεταφιλοσοφική παρατήρηση: οι προβολές μιας λανθασμένης άποψης σε όλα τα υπερεπίπεδα εκτός από ένα (αυτό του φορέα) είναι κι αυτές λανθασμένες.
3 σχόλια:
j95 τη φράση που αποδίδεις στον Τετράδη (στο link) δεν την έγραψε ποτέ. Ούτε κι εγώ έγραψα "το ίδιο θα έλεγα κι αν ήμουν κι εγώ" στο τρένο που έσκασε η βόμβα (το οποίο παραπέμπει στο blog μου).
Επίσης κανείς δεν έγραψε "αφού εγώ δίνω πρόθυμα τη ζωή μου γιατί να μην τη δώσει και ο Χ περαστικός".
Την περασμένη εβδομάδα έβαλες στο γραπτό μου το "Παλαιστίνιος καμικάζι" ενώ είχα γράψει "Παλαιστίνιος". Μετά θεώρησες αυτό που εσύ έγραψες top 10 "μαλακία"
Τίποτα απ' αυτά όμως δεν με ενοχλεί πραγματικά. Αυτό που θέλω είναι να μην έχουμε άλλους νεκρούς -ούτε στο Ιράκ, ούτε στο Λονδίνο, ούτε στη Ρώ μη, ούτε πουθενά. Ίσως το θεωρείς ανοησία και ουτοπία, αλλά εγώ αυτό θέλω και το δηλώνω. Θα κάνω δε ό,τι περνά από το χέρι μου για να το πετύχω. Ίσως είναι βλακώδες αλλά εγώ αυτό επιθυμώ.
Πιστεύω πως αν θεωρήσουμε όλοι τους εαυτούς μας υπεύθυνους για όλα όσα μας συμβαίνουν (ακόμα κι αν δεν "φταίμε"), τότε τα πράγματα θα πάνε καλύτερα. Έστω λίγο καλύτερα. Αυτή είναι η γνώμη μου -τη μοιράζονται κι άλλοι. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν δέχομαι τις διαφορετικές γνώμες ή πως θα βριστώ με κάποιον που πιστεύει το αντίθετο. Γιατί άλλωστε; Κάθε άνθρωπος έχει τη γνώμη του και είναι σεβαστή.
Ο Τετράδης είτε συμφωνείς, είτε διαφωνείς μαζί του εξέφρασε την άποψή του πολύ νηφάλια. Δημοκρατία έχουμε, φωνές ακούγονται.
Επίσης φωνές πολλές ακούγονται αλλά προτάσεις για το πως θα τελειώσει το φαινόμενο "τρομοκρατία" δεν πολυακούγονται. Η συνειδητοποίηση είναι μια πρόταση. Καλή; Κακή; Μια πρόταση πάντως. Ας ακουστούν κι άλλες. Οι βομβαρδισμοί μάλλον έκαναν τα πράγματα χειρότερα. Κι αφού οι βομβιστές ήταν από το Λιντς, μάλλον οι πυροβολημένοι είναι παντού και κάτι πρέπει να γίνει σύντομα. Το να ουρλιάζουμε πως είμαστε αθώοι μάλλον δεν βοηθά. Σε τίποτα.
Αυτά.
(εσύ αρπάζεσαι χειρότερα κι από μένα)
Η φράση με την οποία αρχίζει το ποστ (παρμένη από το λινκ, φαντάζομαι), εμπεριέχει λογικά άλματα.
Στη δημοκρατία τις αποφάσεις τής πλειοψηφίας τις λούζονται και αυτοί οι οποίοι ανήκουν στη διαφωνούσα μειοψηφία. Υπάρχει, κάποιες φορές, η δυνατότητα της αναζήτησης πολιτικού ασύλου αλλού, αλλά μετά η συζήτηση μπλέκει και θα χρειαστεί να ιεραρχήσουμε την αξία τού να μένεις στον τόπο σου σε σχέση με τις ευθύνες της δημοκρατίας.
Από την άλλη, η βίαιη αντίδραση στις κυβερνητικές αποφάσεις δεν αποτελεί απαραίτητα καθήκον, καθώς η σχέση της με τη δημοκρατία είναι αμφιλεγόμενη.
Και επιπλέον υπάρχει πάντα κι η πιθανότητα αποτυχίας της βίαιης αντίδρασης. Τότε δεν είσαι ούτε τρελός, ούτε παιδί: είσαι η μειοψηφία και δεν πέρασε το δικό σου.
Τελικά, πάντα με τη δική μου λογική που ανέπτυξα παραπάνω, η πρόταση "αφού οι λαοί της Ευρώπης είναι τυπικά υπεύθυνοι κλπ-κλπ" είναι απλώς ψευδής.
Με αυτό φυσικά δεν εννοώ ότι αυτό που συνέβει στο Λονδίνο είναι "αδικία". Ούτε αυτό θα έστεκε λογικά. Οι νεκροί που διαφωνούσαν με τον πόλεμο απλώς πλήρωσαν ένα από τα μειονεκτήματα της δημοκρατίας. Τόσο απλά.
Αυτά τα ολίγα, βάσει λογικής (μου).
εσύ αρπάζεσαι χειρότερα κι από μένα
Νωρίς το κατάλαβες :)
Δημοσίευση σχολίου