Σε κάθε περίπτωση η σύντομη απάντηση/εξήγηση της απορίας των Ποντίων βάση της έλλειψης μνήμης δεν στέκει. Η μνήμη στην οποία αναφερόμαστε είναι κάτι που δεν έρχεται μόνο του (όπως η μνήμη ενός πρόσωπου) αλλά καλλιεργείται. Συνεπώς το ερώτημα είναι "γιατί δεν καλλιεργείται" και έτσι η απάντηση "γιατί δεν το έζησες" δεν σχετίζεται με το ερώτημα.
Χμμ, αυτό θα ήταν σωστό, αν το ερώτημα δεν μεταφράζονταν σε "γιατί όλοι οι υπόλοιποι δεν 'θυμούνται' τη γενοκτονία όπως εμείς που τη ζήσαμε[*]", γιατί δηλαδή την αντιμετωπίζουν σαν μια ιστορική λεπτομέρεια του προηγούμενου αιώνα και όχι σα βιωματικό τραύμα που θα έπρεπε να καθορίζει την εξωτερική πολιτική μας.
Απ' ό,τι είδα τουλάχιστον, κανένας Πόντιος δεν αναρωτιέται γιατί όλοι οι υπόλοιποι δε διδάχθηκαν να παίρνουν την γενοκτονία των Ποντίων τόσο προσωπικά όσο αυτοί που την υπέστησαν. Αναρωτιούνται γιατί όλοι οι υπόλοιποι δεν την παίρνουν τόσο προσωπικά σκέτο. Η διαφορά είναι πολύ λεπτή αλλά σημαντικότατη.
Ε, η απάντηση είναι πως δεν είμαστε όλοι Πόντιοι, οι περισσότεροι δεν το βλέπουν σαν δικό τους πρόβλημα (δεν ξέρουν ΚΑΝ ότι υπήρξε) και ακόμα και η επέτειος θεσπίστηκε στην κορύφωση της τελευταίας εθνικιστικής φρενίτιδας και ως γνωστόν ανεμομαζώματα-διαολοσκορπίσματα. Τι να κάνουμε δηλαδή; Αν θέλετε να ασχοληθεί ο κόσμος, πληροφορήστε τον. Καμία απολύτως αντίρρηση. Θα ασχοληθώ κι εγώ λιγάκι από αυτό το blog.
Αν όμως θέλετε οι σημερινοί Έλληνες να μισήσουν τους σημερινούς Τούρκους σε ολικά άσχετα θέματα λόγω της Γενοκτονίας, θα με βρείτε ολικά αντίθετο, διότι θεωρώ πως από "λογαριασμούς" που κρατάνε 80, 100, 500 ή και 2500 χρόνια έχουμε ΥΠΕΡΑΡΚΕΤΟΥΣ σε αυτή τη χώρα. Και δεν έχω καμία απολύτως όρεξη εγώ που γεννήθηκα το 1979 να πληρώνω κι άλλα κερατιάτικα του ελληνικού σοβινισμού, τον οποίο δε θεωρώ καθόλου αθώο στην όλη ιστορία.
Ας πούμε ο ελληνικός σοβινισμός εξακολουθεί να μη δίνει πεντάρα για τη διατήρηση της ιδιαίτερης ταυτότητας των ελληνόφωνων μουσουλμάνων του Πόντου, πράγμα που προσωπικά θα με απασχολούσε πολύ περισσότερο (σε συνάρτηση με τη Γενοκτονία εννοείται) απ' ό,τι οι παραβιάσεις[**] του εναερίου χώρου μας.
Τώρα, αν θέλετε να σας πω γιατί κατά τη γνώμη μου η Γενοκτονία των Ποντίων δεν αναγνωρίστηκε ποτέ από το κράτος, παρά μόνο με εξόχως πύρκαυλο τρόπο το 1994, δεν έχω πρόβλημα. Αλλά δε νομίζω ότι μπορούν πολλοί να αντέξουν μία πραγματικά κυνική ανάλυση.
[*] τέλος πάντων...
[**] καρατέλος πάντων...
σημ: το ποστ έχει αυτολογοκριθεί σε υπέρτατο βαθμό.
10 σχόλια:
Αν οι ιστορικοί μας, περιορίζονταν σε κυνικές αναλύσεις, παρά «αντικειμενικές» πίπες και αρχαιολατρικές φανφάρες, θα είχε εκλείψει κάθε είδος σοβινισμού στους Νεοέλληνες. Ψηφίζω κυνική ανάλυση.
« Χμμ, αυτό θα ήταν σωστό, αν το ερώτημα δεν μεταφράζονταν σε "γιατί όλοι οι υπόλοιποι δεν 'θυμούνται' τη γενοκτονία όπως εμείς που τη ζήσαμε[*]" »
Δεν μεταφράζεται έτσι. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι το ερώτημα τίθεται φυσιολογικά από αυτούς που βρίσκονται πιο κοντά σε αυτά τα ιστορικά γεγονότα. Η "απόσταση" από το ιστορικό γεγονός ξεκινάει από την μικρότερη απόσταση (δηλαδή αυτούς που το ζήσαν οι ίδιοι) και προχωράει μακραίνοντας όσο η ιστορική πληροφορία μεταδίδεται και σε άλλα άτομα.
Η κοινωνία στην οποία ζούμε βασίζεται και στην αναγνώριση των αδικιών που υπέστησαν τρίτοι. Η ευκολία της αναγνώρισης εξαρτάται από το πόσο κοντινό αισθάνεσαι στον τρίτο. Οι Πόντιοι στην συγκεκριμένη περίπτωση υπέστησαν μια αδικία και είναι εντελώς φυσιολογικό να απαιτούν από αυτούς που θεωρούν πιο κοντινούς να την αναγνωρίσουν. Αυτό δεν είναι σωβινισμός, αλλά υπευθυνότητα.
« Αναρωτιούνται γιατί όλοι οι υπόλοιποι δεν την παίρνουν τόσο προσωπικά σκέτο.»
Αν αυτή η φράση έχει κάποιο νόημα τότε μάλλον μόνο εσύ το καταλαβαίνεις. Τι σημαίνει να παίρνω κάτι "προσωπικά σκέτο";
Επίσης οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δεν είναι Αρμένιοι, ούτε και ξέρουν οι περισσότεροι για την γενοκτονία των Αρμένιων. Όμως η Γαλλία και άλλα Ευρωπαϊκά κράτη το παίρνουν αρκετά "προσωπικά" το θέμα. Τι κόφτει τους Γάλλους για τους Αρμένιους που δεν θα έπρεπε να μας κόφτει εμάς για τους Πόντιους;
Ακόμα το να μας λες με περίσσεια περηφάνεια πόσο σε απασχολεί η διατήρηση της ταυτότητας των ελληνόφωνων μουσουλμάνων ενώ οι Έλληνες σωβινιστές δεν δίνουν πεντάρα είναι ανούσιο· σιγά το κατόρθωμα δηλαδή να συγκριθείς με τους εθνικιστές και να βγεις καλύτερος. Δεν ξέρω κιόλας πόσο καλύτερος βγαίνεις με το να δικαιολογείς την παραγνώριση μίας αδικίας με την επίκληση της παραγνώρισης μιας άλλης.
constantina, άλλο κυνισμός και άλλο σκεπτικισμός. Και εγώ θα ήθελα να δω την κυνική ανάλυση του J95 αλλά δεν βλέπω τι θέση μπορεί να έχει ο κυνισμός σε μια ιστορική ανάλυση.
Lefty, αυτό ακριβώς.
Επίσης kouk, στο δικό μου λεξικό, κυνικότητα = ευφυία, απαλλαγμένη από συναισθηματισμούς, που στοχεύει ακριβώς στα γεγονότα χωρίς ιδιαίτερες τύψεις για τις συνέπειες.
j95, Σωστότατη η τοποθέτηση σου κατα τη γνώμη μου!
Το ζητούμενο είναι η όσο πιο αντικειμενική και πληροφορική παρουσίαση των γεγονότων ΧΩΡΙΣ τα συναισθμηματικά κλαψουρίσματα (ίσως έχουν και αυτά θέση, αλλά ΟΧΙ στην ιστορία!)
> Αναρωτιούνται γιατί όλοι οι
> υπόλοιποι δεν την παίρνουν τόσο
> προσωπικά σκέτο.
Χα, και που να δείς τους Αρμένιους!
Το θέμα είναι οτι αυτή η στάση τους, κάνει κακό στους ίδιους!
Εδώ στην Αγγλία έχω δεί άτομα ακρως - θα έλεγα αηδιαστικά - φιλλευθερα, που γυρεύουν "αδικημένους" να υπερασπιστούν, που κλαίνε αμα κανα αραπάκι στην Αφρική φάει καμμιά σφαλιάρα, να ακούν για τους Αρμένιους και να λένε:
"Oh, please, not the Armenians again - give me a break!"
Δηλαδή το έχουν τόσο ξυλώσει, που και οι bleeding heart liberals τους έχουν βαρεθεί. Ελπίζω να μην συμβεί και κάτι τέτοιο με τους Πόντιους.
Αν και δεν ανυσηχώ,γιατί οι Πόντιοι είναι ωραίοι. Τις προάλλες, μάλιστα, διαβάζοντας "πιτσιρίκο" για την Eurovision ανακάλυψα οτι και εγώ είμαι Πόντιος, αρα το θέμα με καίει διπλά...
> σημ: το ποστ έχει αυτολογοκριθεί
> σε υπέρτατο βαθμό.
Μπράβο, και έτσι να συνεχίσεις, γιατί δίνει στα γραφόμενά σου περισσότερο κύρος!
====
@lefty
> Σκεπτικισμός είναι η δύσπιστη θεώρηση,
> κυνισμός η περιφρόνηση στους συμβατικούς κανόνες.
> Τις περισσότερες φορές τα 2 ταυτίζονται.
Πώ, πώ, ένας "lefty" που καταλαβαίνει! Πώς και έγινε τέτοιο θαύμα;; Την ευχή μου νάχεις!
Η κακοποίηση του όρου "κυνικός" ώστε να φτάσει να σημαίνει βαριεστημένος, άκαρδος, εξυπνάκιας είναι το χειρότερο κακό που μπόρεσαν να κάνουν οι εχθροί της παράταξης μας! ;-)
Εννοείται οτι "κυνικός" σημαίνει "δεν μασάω από άσχετες μαλακίες".
k kool kynikos
"Αλλά δε νομίζω ότι μπορούν πολλοί να αντέξουν μία πραγματικά κυνική ανάλυση."
χωσε χωσε, τι εγινε τοσα εχεις πει, εδω θα κολλησουμε? Geh aufs ganze που λενε και οι Ουννοι.
(ασχετο: που εγινε ολο το θεμα με τους Ποντιους? εγω δεν εχω παρει ειδηση...)
Γειά σου lefty,
Κόντεψα και εγώ να γίνω αριστερόχειρ όταν ήμουν πιτσιρικάς!
Αλλα ο γέρος μου, που φοβόταν οτι δεν θα άντεχα το κοινωνικό στίγμα του "ζερβοκουτάλα", φρόντισε να πάρω τον ορθό δρόμο, θιοσχωρέστον. Έτσι δεν παραστράτησα, και σήμερα είμαι εξ ίσου αδέξιος και με τα δυο χέρια.
Μάντεψε τί πολιτική γραμμή είχε ο γέρος μου! Βλέπεις, η πολιτική και δεξιοχειρία είναι πολύ πιο άμεσα σχετισμένες απο ο,τι νομίζει ο κόσμος γενικα! ;-)
Τώρα, για το αν είμαι κου κλουξ κλαν ή όχι, το αφήνω για κανα μελλοντικό ποστ μου.
BTW, το ξέρετε, φυσικά, οτι το "Ku klux" προέρχεται από το Αρχαίο Ελληνικό "Κύκλος" (μεγάλοι αρχαιολάτρες πάντα οι Νότιοι) και ΚΚΚ σημαίνει ο "Κύκλος της Φυλής", ναι;
>> (lefty->j95) Μπα, χώνε και κανα μπινελίκι.
>> Το κείμενο γίνεται γνησιότερο.
KANA μπινελίκι. Ακριβώς. Παν μετρον άριστον.
Τρία links για τον κυνισμό:
Cynicism, by wikipedia,
the Cynics by the internet encyclopedia of philosophy και
Cynicism, from the dictionary of the history of ideas.
Ο κυνισμός είναι μια φιλοσοφική θεώρηση που είναι μακρά από αντικειμενική. Δεν έχει σχέση με την ιστορική επιστήμη. Τα "συναισθηματικά κλαψουρίσματα" όπως τα αποκαλείται είναι και αυτά ιστορικά γεγονότα και κανένας ιστορικός δεν πρέπει να τα παραβλέπει. Όπως είπα το ζητούμενο στην επιστήμη και στην ιστορία είναι ο σκεπτικισμός και η αντικειμενικότητα, ο οποίος ελάχιστη σχέση έχει με τον κυνισμό (ούτε ιστορικά ούτε ουσιαστικά), αντίθετα με αυτό που πιστεύει ο lefty.
Όπως μπορείτε να διαβάσετε και στο άρθρο του wikipedia για τον σκεπτικισμό οι σκεπτικιστές ήταν παραδοσιακά αντίπαλοι των κυνικών, παρόλο που μπορεί κάποιος να είναι και σκεπτικιστής και κυνικός μαζί.
@kouk
> Τρία links για τον κυνισμό:
Το πρωτο λινκ λέει:
"those inclined to disbelieve in virtue"
Το δεύτερο λινκ λέει:
"living virtuously is both necessary and sufficient"
Το τρίτο λινκ τά παιξε και δεν λέει τίποτα.
Επίτηδες πας να μας μπερδέψεις παληκάρι;
Ο κυνισμός δεν είναι "αντικειμενικός" (δόξα τον Αλλάχ) αλλα τα "συναισθηματικά κλαψουρίσματα" είναι γεγονότα;;;;
Μπας και είσαι Ινδιάνος Μάγια;
(Θα χρειαστεί να το εξηγήσσω, άραγε;)
Αν μπερδεύτηκες ζητώ συγνώμη, αλλά δεν περίμενα ότι θα είχατε δυσκολίες με τα αγγλικά. Τα τρία links αναφέρονται στις δύο έννοιες της λέξης "κυνικός". Η μία αναφέρετε στους φιλόσοφους, μαθητές του Αντισθένη, και η άλλη στην καθημερινή χρήση της λέξης ως κάποιον που δεν δρα και σκέφτεται χωρίς να υπολογίζει την αρετή.
Ο ιστορικός δεν έχει κάποια χρήση για τον φιλοσοφικό κυνισμό καθώς αυτός ασχολείται με την αρετή που είναι πιο σημαντική από την, αδύνατη πολλές φορές, γνώση.
Δεδομένου ότι οι ιστορικοί άνθρωποι επηρρεάζονται από τις έννοιες της αρετής, της δικαιοσύνης, κ.α. ο ιστορικός δεν έχει χρήση ούτε για τον καθημερινό κυνισμό που τα αφήνει αυτά έξω.
Ο σκεπτικισμός από την άλλη (που και αυτός έχει δύο έννοιες, φιλοσοφικός και επιστημονικός) έχει σχέση με την επιστήμη και την ιστορία.
Δημοσίευση σχολίου